štvrtok 24. decembra 2020

Posledné okienko adventného kalendára

A stále nesneží...



Zdravím všetkých čakajúcich na Ježiška!

Vianoce patria k mojim obľúbeným sviatkom. Celkovo mám rád sviatky aj napriek tomu, že sa mnohé už tak neprežívajú a sú pretkané skrz-naskrz reklamami. Očakáva sa ale, že tieto Vianoce budú iné. Ale je tomu naozaj tak?

Vianočné trhy

Povedal by som, že práve trhy sú jediné, v čom sa tieto Vianoce líšia od ostatných. Aspoň pre mňa. Sú ale mestá, kde sa sem-tam objavil aspoň stánok s punčom. Dá sa uskormniť, ak človek chce.


Vianočná hudba

December je presne tým časom, kedy si Mariah Carey bude môcť dovoliť novú vilu, alebo také čosi. Nech mi nikto nehovorí, že aspoň raz za rok nepočuje All I want for Christmas is you vrieskať z reproduktorov. U nás v práci to v čase predvianočnom vyzerá tak, že ktosi pustí tematické piesne výhradne v slovenčine a ja ako jediný v celej budove sedím za stolom vo vianočnom svetri a sŕkam horúcu čokoládu z automatu. To je tá správna nálada.

Stres všade, kam sa pozriem

Predvianočné obdobie mám, za posledné roky, spojené hlavne so stresom zo zápočtov a predtermínov. Tento rok pribudlo aj bremeno v podobe diplomovej práce a desivo rýchlo blížiacich sa štátnic. Do toho sa primiešal zoznam toho, čím obdarím rodinných príslušníkov a ostatných blízkych. To by nebolo také stresujúce, keby ten zoznam nebol prázdny do poslednej chvíle. Medzitým som ale zistil, že mama zháňala darček pre sestru tri dni pred Vianocami cez eshopy. A tým ma trochu upokojila.

Zdroj

Zoznamy pre Ježiška

Vianoce nie sú o darčekoch, to vieme všetci. Ale nech zdvihne ruku ten, kdo by nejaký odmietol. Úprimne, mne je jedno či niečo dostanem a aj to, čo to bude. Ja sa poteším aj ponožkám. Ale radšej mám, keď vidím, ako sa tvária ostatní po tom, čo roztrhajú tú pokrkvanú guču polepenú páskou, ktorú sa opovažujem nazvať baliacim papierom a uvidia, čo som im vymyslel. Zvuk trhania papiera má tiež niečo do seba. Jediné, čo je tento rok iné je panika, či teta pri pokladni, ktorej trochu skĺzlo rúško z nosa nekontaminovala darček, ktorý práve blokovala. (Sestra, prepáč, tvoj darček som musel vymeniť. Prišiel nesprávny kus a nestihol ešte prísť ten správny.)

Dary sú fotené z krajšej strany

Vôňa cukru navôkol a výzdoba

K Vianociam neodmysliteľne patrí aj pečenie. Ja sa teda radím skôr k tým, ktorí nepečú, ale konzumujú. Skúste predo mňa postaviť linecké koláčiky a dajte mi dve sekundy. Navyše, u nás by bolo pečenie zbytočné. Babka sa totiž do tejto tradície vrhá natoľko, že by koláčmi pokojne nakŕmila hladujúce deti v Afrike.

Toto je len nepatrný zlomok toho, čo som si ukorystil ešte pred Štedrým dňom.

Čo sa týka výzdoby, tú sme nikdy nijak nepreháňali. Čo je u nás vyslovene vianočné je adventný veniec, obrus a rovnaký umelý strom (teda, minulý rok sme mali prvýkrát živý, ale uschol a našim sa nechcelo investovať do nového tento rok). Nič viac. Žiadne svetielka po poličkách, či hviezdy v oknách. A tak tomu je aj dnes.

Stromček tento rok skromnejšie zdobený. Svetielka sú prekliatím a preto svietia len z jednej strany. Neprezraďte Ježiskovi.

Štedrovečerná večera a rozprávky

Priznávam bez mučenia hneď dve veci:

Halucinovanie a hľadanie zlatého prasiatka nepatrí k našim prioritám a preto v toto ráno normálne raňajkujeme. Ale celý deň nejeme žiadne mäso. Okrem rýb. Ježiš bol predsa rybár, nie? Teda, poobede navštevujeme babku, ktorá býva o dva vchody vedľa. Pomáhame jej dokončiť prípravy na večeru, o piatej sa modlíme pri stromčeku, zasadáme za stôl, otec rozdá oblátky, ovocie a ostané tradičné kúsky jedla, ktoré majú do nového roka priniesť zdravie, bohatstvo, šťastie a podobne. A potom jeme. Veľa. Ja, ako odporca kapra, konzumujem rybie prsty s kašou každý jeden rok už od detstva. Toto je moja tradícia.

Druhú vec, ktorú musím priznať je, že som nevidel ani jednu tradičnú vianočnú rozprávku. Ani Perinbabu, ani Mrázika, ani Popolušku. Jediné, čo som ako dieťa videl snáď tisíckrát bolo Sám doma. Až dovčera. Prvýkrát po toľkých rokoch som zhliadol celú Perinbabu online aj s Princeznou a nebolo to vôbec zlé. Práve naopak. Páčilo sa mi to a dodalo mi správnu náladu. Dnes možno pokračujem.

Zdroj

To by bolo k tomuto dlhému príspevku odo mňa všetko. Prajem všetkým, krásne a bezstarostné prežitie sviatkov pokoja a odpočinku. Aj tým z vás, ktorí sa pre pandémiu, či čokoľvek iné, nemôžete vrátiť domov a stráviť sviatky s rodinou. Veselé Vianoce a čítame sa nabudúce.

Maková lízanka na záver

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára